Zarys programu warsztatów (5 spotkań)

0. Diagnostyka potrzeb, własne medium w praktyce

  1. Ćwiczenia warsztatowe pomagające zdiagnozować stopień zaznajomienia grupy z materią dziennikarską i jej potrzeby.
  2. Pogadanko-warsztat o praktycznej tronie tworzenia własnego medium i jego funkcjonowania na rynku m.in.:
    Od czego zacząć? O czym w pierwszej kolejności pomyśleć?
    Co należy uwzględnić przy różnych typach mediów?
    Planowanie
    Tworzenie zespołu
    Tworzenie profilu gazety/kanału itd.
    Wcielanie planu w życie
    Pierwsze problemy i ich pokonywanie
    Wykorzystanie ogólnodostępnych technologii w grupowej pracy dziennikarskiej (narzędzia usprawniające pracę zdalną nad medium) i promocji treści (media społecznościowe, kanały internetowe…);
    Zasady funkcjonowania medium na rynku, sposoby zdobywania czytelników (marketing). Kolportaż
    Potencjał społeczny mediów obywatelskich – sposoby szukania interakcji z czytelnikami/odbiorcami i angażowania ich w proces tworzenia treści
    Pozyskiwanie sojuszników oraz funduszy na oddolne działania medialne
  3. Podsumowanie zajęć – próba wspólnego ukierunkowania dalszego cyklu programowego pod kątem wcześniej stwierdzonych potrzeb i tego, co zarysuje się po pogadance o praktyce medialnej

I. Teoria mediów, wprowadzenie do dziennikarstwa obywatelskiego

  1. Podstawowe kompetencje medialne (np. jak media wpływają na nasze myślenie o świecie, odróżnianie opinii od faktów)
    Burza mózgów: co decyduje o obrazie świata kreowanym przez media? (linia ideologiczna danego medium i jego docelowa grupa odbiorców, aktualne trendy makropolityczne i makroekonomiczne, finansowanie, indywidualne sympatie/antypatie dziennikarza…) – szczegółowe omówienie każdego z czynników
  2. Porównanie relacji z różnych mediów na ten sam temat
  3. Próba odtworzenia profilu odbiorcy na podstawie treści (bez wiedzy, z jakiego pisma pochodzi).
  4. Sprawy poruszane zazwyczaj przez media jako zasłona dla tego, co istotne.
    Sterowanie przez media przy pomocy emocji: pozytywnych (reklama, promocja jednostek – celebrytów, polityków itp., promocja pewnych przedsięwzięć czy nurtów w polityce) oraz negatywnych (kierowanie strachem – USA po 11 września, wirus Ebola; niechęcią nienawiścią, frustracją – komentarze PiS i Ruchu Narodowego do wyników wyborów).
  5. Dyskusja: dlaczego media manipulują informacjami?
    Czy mediom obywatelskim również zdarzają się manipulacje? Które z nich są etyczne, a które nie? Co wyróżnia dziennikarstwo obywatelskie?

II. Przygotowanie do tworzenia materiałów i zbiór informacji

  1. 1Dobór tematów, różnica między tematem wartościowym i popularnym
    To, co warte poruszania na poziomie: domu, szkoły, miejscowości, regionu, kraju
    Tematy wartościowe a tematy ciekawe – czy każdy temat wart poruszenia da się opisać ciekawie?
    Cechy „dobrego” tematu. Czy istnieją „dobre” i „złe” tematy?
    Umiejętność profilowania treści w zależności od swojej grupy odbiorców
  2. Jak skutecznie zdobywać informacje i skąd?
    Jak czytać źródła (prasę, inne media, materiały archiwalne i ustne), żeby wyczytać?
    Jak rozmawiać z ludźmi? W jaki sposób szukać i zjednywać sobie informatorów? Jak budować swoją relację z rozmówcami, informatorami? Forma ma znaczenie – sposób mówienia, wygląd, zachowanie w rozmowie z informatorami. Etyczne i nieetyczne zachowania przy pozyskiwaniu informacji.
  3. Jakie informacje można publikować (ze względów etycznych, ale też prawnych – kwestie autoryzacji i wiarygodności posiadanych informacji)
    – elementy prawa prasowego i etyki dziennikarskiej
    – dziennikarstwo niedyskryminacyjne (niereprodukowanie stereotypów, rzecznictwo słabszych grup, dostępność językowa i techniczna tworzonych treści dla różnych grup społecznych).

III. Jak skutecznie komunikować?

  1. Główne zasady komunikatywnego pisania/mówienia;
    Grupa docelowa – wiek, płeć, struktura społeczna etc. Typy mediów a forma przekazu – podstawowe różnice między formułowaniem komunikatu:
    teksty pisane
    radio
    tv, kanał wideo itp.
  2. Jak komunikować, żeby inni chcieli nas słuchać? (podstawowe zasady komunikacji w różnych typach mediów). Wystąpienia publiczne.

IV. Dopracowywanie materiałów (redakcja, korekta, skład)

  1. Redakcja merytoryczna i skróty;
    Jaką długość powinien mieć tekst? Wątki znaczące i mniej znaczące (umiejętność skracania własnych tekstów.
  2. Czym się różni redakcja od korekty?
    Co należy brać pod uwagę w trakcie redagowania tekstu? Na co, w trakcie redagowania materiału radiowego/filmowego?
  3. Najczęściej popełniane błędy przy redagowaniu
    Podstawowe elementy skutecznej korekty
    – forma ma znaczenie – fotografia, grafika i skład
  4. Jak i czym ilustrować tekst? Różnice między ilustrowaniem tekstu prasowego i internetowego. Wykorzystywanie zdjęć i ilustracji a prawa autorskie
    – wprowadzenie do praw autorskich, w tym wolnych licencji (Creative Commons);
  5. Podstawy fotografii prasowej – część teoretyczna i praktyczna